Dikey iletim hatlarında kullanılan elevatör tiplerinden bir diğeri de bantlı elevatörlerdir. Genel olarak toz malzeme ve/veya iletim elemanı olan bant grubuna zarar vermeyecek ürünlerin (tahıl grubu – ağaç talaşı vs.) iletiminde kullanılırlar. Diğer elevatör tiplerine göre en büyük avantajları küçük kapasitelerde düşük ilk yatırım maliyeti, büyük kapasitelerde (max.1600 m³/h) ise düşük ilk yatırım ve iletim elemanı olan bandın zincir gruplarına göre hafif olması sayesinde diğer elevatörlerin ulaşamadığı yüksek besleme noktalarına (max. 140mt.) ürün iletimini gerçekleştirebilmesidir.
Kova Bucket | Kova Aralığı Bucket Space C (min.) | Tambur Çapı Drive Wheel D (min.) | Bant Eni Belt Width m | Elevatör Genel Ölçüler Eelvator Main Dimensions | ||||
a | b | e | f | g | h | |||
160 | 140 | 250 | 500 | 200 | 960 | 320 | 1000 | 630 |
200 | 160-200 | 280 | 500 | 250 | 1000 | 400 | 1100 | 630 |
250 | 180-225 | 280 | 630 | 300 | 1200 | 450 | 1200 | 750 |
315 | 200-225 | 280 | 630 | 380 | 1240 | 530 | 1250 | 750 |
400 | 225-275 | 320 | 700 | 450 | 1400 | 600 | 1400 | 850 |
500 | 250-320 | 360 | 800 | 560 | 1520 | 760 | 1600 | 1000 |
630 | 280-355 | 400 | 900 | 700 | 1700 | 900 | 1700 | 1120 |
800 | 315-355 | 400 | 1000 | 900 | 1860 | 1100 | 1900 | 1250 |
1000 | 315-355 | 400 | 1100 | 1100 | 2000 | 1300 | 2000 | 1250 |
Küçük kapasiteler ve kısa eksen mesafeleri için kord bezli bant tipi yeterli olurken, büyük kapasite ve eksen mesafeleri için çelik kordlu bant tipleri kullanılmaktadır. İletim elemanının hafifliği sayesinde ağırlık kaynaklı oluşan direnç kuvvetleri küçülmekte, bu sayede gerekli tahrik gücü azalmaktadır. Çelik kordun bant içindeki yerleşimi, tambur sarılımları için gerekli olan enine elastikiyeti sağlarken, boyuna uzamayı minimize edecek şekildedir. Kullanılan bantlar genel olarak 70-80ºC de sürekli çalışma sağlayabilmekte, daha yüksek ortam/ürün sıcaklıkları için sıcaklığa dayanıklı bant grupları kullanılmaktadır.
Kullanılan kovaların bant üzerine tespiti geniş konik başlı civata grupları ile yapılmaktadır. Sık aralıklarla civata kullanılabilmesi, iletim sırasında kova yükünün bant üzerinde tüm genişlik boyunca yayılmasını sağlar. Bant ucu birleştirme bantlı elevatörlerin en kritik konularından birisidir. Hatalı birleştirme sürekli bant kaymasına neden olarak bandın zarar görmesine ve servis ömrünün kısalmasına neden olur. Bant birleştirici ile bant uçları kolayca ve hatasız olarak birbirine monte edilebilir. Bu aparatlar ile ayrıca bant üzerinde oluşan ve birleştirme bölgesine etkiyen gerilme kuvvetleri aparat yüzeyi boyunca dağıtılarak emniyetli bir çalışma sağlanır.
Gergi tamburları mil üzerine konik kilit ile bağlanmakta, bu sayede montaj ve bakım kolaylığı sağlanmaktadır. Tamburlarımız mil örgülü olarak yapılmakta bu sayede bant ve tambur arasına malzemenin sıkışarak banda zarar vermesinin önüne geçilmektedir.
Tahrik modüllerimiz diğer elevatör tiplerimizde olduğu gibi bakım kolaylığı için üç parçalı olarak imal edilmektedir. Üç adet bakım kapağı, filtre bağlantı adaptörü, boşaltma şutunda ürün ile temas eden bölgelerde değiştirilebilir aşınma plakaları, boşaltım sırasında oluşan malzeme kayıplarını önlemek için ayarlanabilir kauçuk yönlendirici ve sensör yuvaları standart olarak sunulmaktadır. Tahrik tamburlarımızda mil üzerine gergi tamburları gibi konik kilit ile monte edilmektedir. Tamburlarımızın üzeri ek sürtünme kuvveti oluşturması için kauçuk kaplanmakta ve balansı alınarak montajı yapılmaktadır. Kullanılan tahrik grupları ise yine kapasiteye bağlı olarak direkt akuple redüktörler veya yardımcı tahrikli, hidrolik kaplin aktarmalı ağır hizmet tipi redüktör grupları olarak seçilmektedir.
Ara modüllerimiz diğer elevatör tiplerinde olduğu gibi kendinden destekli yapıda olup, gergi modülünün üstünde yer alan dört tarafı kapaklı bakım modülü ile bakım ekipleri için gerekli çalışma boşluğu sağlanmıştır.
Gergi modülümüzde patentli yataklama sistemimiz kullanılmakta, rulmanlı ve kuru yataklı sistemlerin avantajlı yönleri tek gövde üzerinde toplanıp tam sızdırmaz gergi modülü içerisinde yerleştirilmektedir. Yatak-keçe değişimleri oldukça basit hale getirilmiş olup, tüm yağlama işlemleri gövde dışından elevatör çalışırken dahi yapılabilmektedir. Gergi modülümüzün tasarımı bütün elevatörlerimizde olduğu gibi çevre yönetmeliklerini tam olarak karşılayan, toz sızdırmaz bir yapıdadır. Sahip olduğu dört bakım kapağı ile iç gruplara ulaşmak kolaylaştırılmıştır.
Gergi modülü yetkisiz müdahalelere karşı kapak sensörleri ile donatılmıştır. Gövde üzerinde yer alan dört adet harici sensör bağlantı yuvaları ile bant kayma sensörü / kova sayıcı sensör gibi kontrol ekipmanlarının bağlanabilmesi sağlanmıştır. Bantlı elevatörlerimizde kullanılan gergi sistemi ayarlanabilir ön gerilmeli yay baskı grubu ve gergi tamburu mekanik dengeleyici grubunu içerir. Çalışma ekseni mesafesine göre gerekli bant gergi kuvvetini sağlayacak şekilde dizayn edilen helisel baskı yayları, sıkışma boyunun ayarlanabileceği vida sistemi ile donatılmıştır. Kapalı gövde içinde yer alan dengeleyici mekanizması ile tahrik ve gergi tamburunun her zaman birbirine paralel çalışması, bandın tambur üzerinde enine hareketlerinin minimize edilmesi ve bant/tambur arasındaki sürtünme kuvvetinin bant genişliği boyunca sabit kalması sağlanmaktadır. Gergi modüllerimizin flanşlı besleme şutları taşınacak ürünün doğrudan kova içine boşalmasını sağlayacak biçimde tasarlanmakta, akışı kolaylaştırmak için şut içine yönlendirici aşınma plakaları monte edilmektedir.
Kova / Bucket | Teorik Kapasite / Therotical Capacity (m³/h) | |||||||||
Genişlik Width a mm. | Ağız Açıklığı Protrusion b mm. | Hacim Volume V dm³ | Tambur Çapı Pulley Ø mm. | Hız Speed m/sn. mm. | Kova Aralığı / Bucket Space mm. | |||||
280 | 320 | 360 | 400 | 450 | 500 | |||||
200 | 160 | 1,8 | 500 | 1,00 | 31 | 27 | ||||
250 | 225 | 5,3 | 630 | 1,20 | 80 | 70 | 62 | |||
315 | 225 | 6,5 | 630 | 1,20 | 104 | 90 | 81 | |||
355 | 225 | 7,3 | 630 | 1,20 | 115 | 101 | 91 | |||
400 | 225 | 8,2 | 630 | 1,20 | 130 | 115 | 103 | |||
400 | 285 | 14,0 | 800 | 1,35 | 221 | 195 | 179 | |||
500 | 285 | 17,5 | 800 | 1,35 | 275 | 245 | 220 | |||
500 | 330 | 21,5 | 1000 | 1,50 | 340 | 308 | ||||
630 | 330 | 27,5 | 1000 | 1,50 | 435 | 390 | 355 | 325 | ||
800 | 330 | 35,0 | 1000 | 1,50 | 550 | 495 | 450 | 415 | ||
800 | 330 | 35,0 | 1120 | 1,70 | 617 | 559 | 517 | 457 | ||
800 | 355 | 44,0 | 1120 | 1,70 | 705 | 651 | 582 | |||
1000 | 355 | 55,0 | 1120 | 1,70 | 862 | 791 | 710 | |||
1200 | 355 | 68,0 | 1120 | 1,70 | 1020 | 920 | 845 | |||
1000 | 355 | 55,0 | 1240 | 1,90 | 972 | 881 | 786 | |||
1200 | 355 | 65,0 | 1240 | 1,90 | 1180 | 1075 | 946 | |||
1000 | 390 | 68,0 | 1240 | 1,90 | 1065 | 972 | ||||
1200 | 390 | 82,0 | 1240 | 1,90 | 1296 | 1150 | ||||
1400 | 390 | 93,0 | 1240 | 1,90 | 1456 | 1135 | ||||
1600 | 390 | 105,0 | 1240 | 1,90 | 1645 | 1508 |
Bantlı elevatörlere ait kapasite cetveli yukarıda verilmiştir. Kapasitif değerler %100 kova doluluk oranına göre hesaplanmış olup, gerçekte max.%75 olarak alınmalıdır.